Uusi tutkimus Identisureilta, pohjoismaiselta digitaalisen tunnistautumispalvelun tarjoajalta, osoittaa, että yhä useammat suuret suomalaiset verkkokauppiaat luovuttavat asiakastietoja ilman turvallista tunnistautumista. Tutkimuksen mukaan 51 % tutkituista yrityksistä suostui antamaan tietoja käyttäjä- tai jäsentileistä ilman riittävää turvallista tunnistautumista.
”Kohtaamme huolestuttavan trendin. Liian monen yrityksen asiakaspalvelusta näyttää puuttuvan tarvittavat rutiinit asiakkaiden henkilöllisyyden varmistamiseksi”, sanoo Karin Giertta, Identisuren markkinointijohtaja. ”Tämä tietämys- ja prosessivaje voi avata oven petoksille.”
Yksi selvästi havaittava trendi on, että useammat yritykset ovat verrattuna vuoteen 2022 alkaneet käyttää tarkistuskysymyksiä uskoen, että ne tarjoavat turvallisen asiakastunnistuksen. Valitettavasti on edelleen yleistä, että suurin osa näistä yrityksistä käyttää yleisesti saatavilla olevia ja julkisia tietoja vastauksina tarkistuskysymyksiinsä, kuten asiakkaan kotiosoitetta, puhelinnumeroa tai henkilötunnusta.Se ei ole luotettava tapa tunnistaa asiakas.
”On olemassa yksinkertaisia ja vakiintuneita ratkaisuja, kuten Identisuren TeleID-palvelu, joiden käyttäminen voivat suojata sekä asiakkaita että yrityksiä huijauksilta”, sanoo Karin Giertta. ”Tarvitaan oikeanlaisia työkaluja ja apuvälineitä, jotta voidaan taata asiakkaille heidän ansaitsemansa turvallisuus- ja luottamustaso.”
Tutkimuksesta
Tutkimus ”Asiakaskokemus vai asiakasturvallisuus” toteutettiin heinä-elokuussa 2023. Satunnaisotanta tehtiin suurimpien ja tunnetuimpien kauppa- ja verkkokauppaliikkeiden joukosta, ja mukana oli yrityksiä, jotka tarjoavat yksityisasiakkaille asiakastilejä tai asiakasklubeja luotolla tai ilman jokaisilla Pohjoismaiden markkinoilla. Yhteensä noin 200 suurta Pohjoismaista yritystä tutkittiin, 50 kussakin maassa.
Lataa koko tutkimusraportti (ruotsiksi)
Artikkeli Telekom tänään -lehdessä. (29. marraskuuta 2023)